10-daagse roadtrip door Los Lagos regio, Chili

Noord-Chili is bekend voor de prachtige Atacama-woestijn, Zuid-Chili voor het overweldigende Patagonië. Als je Zuid-Chili zegt denken de meeste mensen aan Patagonië: besneeuwde bergtoppen, gletsjers, … Terwijl minder mensen denken aan de ‘Los Lagos’ regio. Of zoals de reizigers het hier noemen ‘The Chilean Lake District‘. Wij besloten om dit gebied te verkennen. We huurden een van en trokken 10 dagen door de prachtige Los Lagos regio.

Weten voor je vertrekt naar de Los Lagos Regio:

• Wildkamperen in Chili is legaal! Download de app iOverlander (ook offline beschikbaar) en zoek de mooiste (én gratis) kampeerplekjes uit!
  • Ook een vuurtje maken is legaal, maar wees voorzichtig! Zet er altijd water naast en maak een cirkel met stenen!
  • Rivieren kunnen een pak hoger worden ‘s nachts! Wij hadden geluk dat mensen ons kwamen waarschuwen maar parkeer je steeds hoog genoeg!
  • Neem voldoende cash mee, er zijn veel tolwegen en deze kan je alleen cash betalen.
  • Rijdt voorzichtig! Heel veel wegen zijn ‘hoofdwegen’ op verschillende apps, maar zijn amper of niet toegankelijk met de auto! Bereid je voor je minstens één keer vast te rijden! 🙂
  • Een matras is inbegrepen, slaapzakken/lakens/kussens niet! Neem voldoende mee, nachten kunnen koud worden!
  • Download offline kaarten zoals Maps.me, aangezien er op veel plaatsen geen mobiel bereik is!
  • Wij hebben buiten het seizoen gereisd omdat we geen andere optie hadden, veel dingen zijn dan goedkoper en rustiger, maar ik raad toch aan tijdens het seizoen te reizen aangezien veel tours niet meer operatief waren.
  • And last but not least: neem je afval mee en ruim je kampeerplek op als je weggaat! Schandalig hoeveel afval je tegenkomt op de mooiste plekken.

Meenemen:

Dag 1

De eerste dag kwamen we aan in Puerto Varas met onze overnacht-bus vanuit Santiago. We haalden onze van af bij Wicked Campers South-America. Hier betaalden we 500.000 CLP (+- 640 euro op moment van schrijven) voor een twee-persoonsvan. Deze was zeer basis, maar had alles wat we nodig hadden: twee zetels, een matras, een kookvuur, twee stoelen en een tafeltje.

We besloten onmiddellijk door te rijden naar Isla Chiloé, waar Ancud onze eerste stop was. Isla Chiloé staat bekend om zijn oude -al dan niet verlaten- kerkjes en oude mythologieën. Hiervoor moet je de ferry van Pargua naar Ancud nemen. Na al dit geregel vonden we het voldoende voor de dag. We zochten ons een mooie kampeerplaats uit, kookten ons avondeten en genoten van het uitzicht.

Onze eerste campingspot!

Dag 2

Dag twee besloten we naar de Islotes de Puñihuil te rijden. Beter bekend als de Pinguineras de Chiloé. We namen er een tour waarbij je de kans hebt pinguïns, zeehonden, otters en nog veel meer te spotten. Wij kwamen net buiten het seizoen maar hadden toch nog het geluk een pinguïn te spotten!

Hier kan je in het seizoen 100den pinguïns spotten

We reden door naar Rio Chepu, jammer genoeg was het park gesloten (buiten het seizoen) maar we genoten van het uitzicht en een vriendelijke man boodt ons aan om onze van in zijn tuin te zetten om te kamperen.

Dag 3

Na ‘s ochtends te hebben ontbeten met de vriendelijke oude man reden we door naar Castro, de op twee na oudste nog bestaande stad in Chili. We huurden een kajak en besteedden enkele uren op het water, met langs de ene kant de prachtig gekleurde paalwoningen en langs de andere kant rustige natuur.

Castro
Kajakken langs de beroemde paalwoningen

Toen we verder reden naar Conchi, parkeerden we ons op het strand, genoten van een prachtige zonsondergang. Terwijl de koeien en vele roofvogels voorbij kwamen maakten we ons klaar voor een rustige nacht.

Dag 4

We stonden opnieuw vroeg op om te gaan hiken in het Tantauco National Parque. Het leuke aan dit park is dat het heel afwisselend is, de ene moment ben je door een loofbos aan het stappen, dan wandel je over wetlands, strand en een deel langs naaldbomen, vervelen doet het dus niet.

Tantauco National Parque
Het nationaal park Tantauco

Hierna reden we door naar Quellón, een havenstadje bekend om de goede vis en aten daar onze lunch.

Van Quellón reden we door naar Curaco de Vélez om een afgelegen kerkje te bewonderen. Een leuke rit over zandwegen, waarbij we wat wildlife tegenkwamen.

Curaco de Vélez
wildlife
Eén van de schattige diertjes die we onderweg tegenkwamen.

Hierna verlieten we Isla Chiloé reden we terug naar Puerto Varas, om daar de nacht te spenderen op een van onze favoriete campingplaatsen.

Campingspot in Puerto Varas

Dag 5

‘S ochtends vroeg vertrokken we, maakten we een vlugge stop bij Lago Llanquihue (een mooi blauw-groen meertje) en reden we door naar Volcano Osorno. Deze mastodont zie je al van de verre omgeving staan. De rustige weg naar deze vulkaan is een prachtige weg omhoog met vele bochtjes. Je hebt de keuze om de vulkaan omhoog te hiken, of een skilift te nemen aangezien dit in de winter een skipiste is.

Osorno
Volcano Osorno

Na Volcano Osorno reden we naar de Petrohué Waterfalls. Prachtige watervallen al vond ik persoonlijk de helder blauwe rivier nóg indrukwekkender!

Petrohué Waterfalls
Petrohué

Na Petrohué zetten we de route verder naar Lago Todo Los Santos, een mooi meer, waar we een leuke pauze hielden en de tijd namen om water bij te vullen en uiteraard foto’s te maken 😉

Lago Todo Los Santos
Lago Todos Los Santos

Na onze pauze was het hoogtijd om door te gaan naar onze campingplaats: Cochamó. Door de enorm slechte wegen liepen we vertraging op waardoor we aankwamen bij zonsondergang. Erg hé?

Cochamó
Campingspot Cochamó

Pro tip: sta vroeg op! Bij zonsopgang kan je hier otters en grote groepen dolfijnen spotten!

Dag 6

Door verschillende vissers die aankwamen met enorm luide muziek werden we zeer vroeg wakker, wat we eens we uit onze van waren niet erg vonden. We zagen tientallen dolfijnen en enkele otters. Wat een manier om wakker te worden! 🙂

Na het ontbijt zetten we koers naar Lago Tagua Tagua met één doel: nog eens kajakken! Toen we hier aankwamen leek alles vrij dood en verlaten en waren we een beetje bang dat we geen geen kajak zouden vinden aangezien het toeristisch seizoen gedaan was. Na een gesprek met enkele mannen die rondhingen in de haven was dit echter snel opgelost. Een man nam ons mee op zijn boot en we gingen samen een kajak uit iemand zijn tuin halen. Hij gaf ons de route om naar de watervallen te kajakken en zo vertrokken we. Hij vertelde ons ook voorzichtig te zijn wegens de harde stroming en dit leek geen understatement 🙂

De tocht was het volledig waard, al stond Carlos -zoals de man heette- op het eindpunt klaar om ons met de motorboot terug mee te nemen. Tot onze grote opluchting. Stroomopwaarts was iets teveel van het goede geweest.

Voor te slapen parkeerden we ons naast de rivier. Een mooi einde van een prachtige dag. Misschien wel het mooiste dat er te beleven valt in de Los Lagos regio! 🙂

Mooie campingspot, thanks iOverlander!

Dag 7

Na onze helse tocht vonden we zelf dat we wel wat ontspanning hadden verdiend. Met dit idee in het achterhoofd reden we naar de natural hotsprings in Ralún. Laat me jullie waarschuwen: deze zijn zeer ‘natural’. Als in: enkele gaten in de grond geschopt, met de schop en nog naast, waar warm grondwater naar boven komt. Na even te twijfelen zijn we er toch ingegaan. Voor degene die nog zouden twijfelen: het was relaxerend!

Hotsprings Ralún
De beruchte hotsprings van Ralún

Na ons hotspring avontuur parkeerden we ons ergens langs de kant van het straat onderweg terug naar Puerto Varas, klaar om het avontuur de volgende dag verder te zetten.

Dag 8

Dag acht besloten we een mooie hike te doen om af te sluiten. We deden de 4-uur heen, 4-uur terug hike naar de watervallen ‘Toboganes de la Junta‘. Een mooie maar stevige hike. Vertrek op tijd anders moet je een tijdje door het donker terugstappen zoals ons! 🙂

Toboganes de la Junta

Dag 9

Dag 9 regende het -kan al eens gebeuren in de Los Lagos Regio 😉 ) en besloten we om alle culinaire hoogstandjes (en bars ;-)) van Puerto Varas uit te proberen. ‘Donde el Gordito’ is een lokaal restaurantje dat ooit is aangeraden door Anthony Bourdain. Wij hebben het dan maar getest en kunnen zeggen: Anthony Bourdain was right!

Dag 10

De laatste dag moest voor de middag de van terug worden ingeleverd. Gedaan met het avontuur en tijd om de bus terug te nemen naar Santiago!

En jullie? Zijn jullie al in de Los Lagos regio geweest? Dingen die jullie zouden aanraden of anders aanpakken? Let me know! 🙂

2 thoughts on “10-daagse roadtrip door Los Lagos regio, Chili

1. Jonas,thanks voor de super interessante info..Jullie hebben een prachtige 10 dagen gehad..Geniet nog verder van dit mooie leven en van de goeie “compania”.
    Tot het volgende avontuur chicos!
    Take care😘

2. Hoi Katty!
    Thanks doen we! 🙏🏻

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close